We are food | Kick off van de 5e We Are Food maand: De Nieuwe Boer
1068
post-template-default,single,single-post,postid-1068,single-format-standard,qode-quick-links-1.0,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-theme-ver-17.0,qode-theme-bridge,qode_header_in_grid,wpb-js-composer js-comp-ver-5.5.5,vc_responsive

Kick off van de 5e We Are Food maand: De Nieuwe Boer

Kick off van de 5e We Are Food maand: De Nieuwe Boer

Op 30 juni is – tijdens de opening van de expo Food is fictie in het Design Museum in ‘s-Hertogenbosch – de 5e themamaand van We Are Food 2018 afgetrapt: ‘De Nieuwe Boer.’ Deze maand staat in het teken van toekomstbestendige voedselproductie. Tjacko Sijpkens, keukenchef van deze maand, presenteert  Het Familievarken, een voorbeeld van een initiatief dat kopieerbaars is en ons opnieuw verbindt met ons eten.

 

Tjacko Sijpkens presenteert zijn initiatief Het Familievarken op de expo Food is fictie in het Design Museum in ‘s-Hertogenbosch

Tjacko Sijpkens: “Bij de opening van de tentoonstelling Food is Fictie vandaag, praten we over ons voedsel en de verhalen die eromheen zijn.
Het thema is actueel in Brabant omdat we als maatschappij grote kritiek hebben op de wijze van produceren van ons voedsel. Anderzijds willen we ons weer opnieuw verbinden met het eten dat we tot ons nemen.
Niet al te lang geleden waren we heel gewoon met voedselproductie in en om ons huis. Als voorbeeld neem ik vaak het woord spaarvarken, wie van jullie weet nog de herkomst van dit woord? Het komt voort uit de tijd dat onze grootouders nog een varken hadden naast het huis. Het varken was als het ware onderdeel van het gezin.
De schillen en de restjes werden opgespaard en aan het varken gevoerd net zolang totdat het “spaarvarken” groot genoeg was en geslacht kon worden. Dichtbij en met de natuur was toen veel gewoner dan nu.
In onze Familievarkensstal hebben we al deze kennis weer boven gehaald. Varkens leven hier zoals ze in de natuur gewend zijn. Als familie bij elkaar op het zand, gezellig al scharrelend en wroetend op zoek naar voedsel, hun leefruimte schoonhoudend door in een hoekje te mesten. De biggen leren van de oudere dieren en verwerven al doende hun eigen plek op de sociale ladder. Ja, ik zie vragende blikken over slimme varkens, maar het varken behoort tot de meest intelligente dieren op deze planeet, na de aap, de dolfijn en de kraaiachtigen komt het varken op nummer 4.
Vandaag zijn we hier voor de maand van de nieuwe boer van WeAreFood met de onthulling van onze Familievarken Foodtruck. We vinden het ontzettend leuk om nieuwe eigentijdse verhalen te maken die ons dichterbij het varken brengen. Deze zomer gaan we met onze Foodtruck 10 dagen rond toeren door Brabant langs pruvementen en festivals om te praten met consumenten en burgers over wat wij het allerleukste vinden: blije varkens!
Ook op social media hebben we een uitgebreide campagne met de knipoog die jullie van ons gewend zijn. Ons doel is om zoveel mogelijk mensen om ons heen te verzamelen die onze Familievarkens leuk vinden en willen ondersteunen. In eerste instantie als fanclub op Facebook, later voor directe verkoop online of mede financier via crowdfunding.
We hopen met ons initiatief inspiratie en perspectief te zijn voor gelijktijdig boeren en burgers. En voor consumenten: want een lekker leven, dat proef je!”
Anne-Marie Spierings –“We moeten vooruit, en voor nieuwe oplossingen moet je durven terug te kijken en te leren. Ik wil naar een systeem waar de boer weer een centrale rol speelt. Dat kost energie en doorzettingsvermogen. Er zijn veel initiatieven, sommige onder de radar, andere met grote plannen: schaalbaal en ambitieus. Zo ook Het Familievarken. Deze mensen durven ánders te kijken, nieuwe wegen te zoeken, en hun initiatief met marketing te ondersteunen. Zo’n initiatief past bij We Are Food!”