We are food | Grote belangstelling voor 1ste editie #Datafood Startupfestival
1250
post-template-default,single,single-post,postid-1250,single-format-standard,qode-quick-links-1.0,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-theme-ver-17.0,qode-theme-bridge,qode_header_in_grid,wpb-js-composer js-comp-ver-5.5.5,vc_responsive

Grote belangstelling voor 1ste editie #Datafood Startupfestival

Grote belangstelling voor 1ste editie #Datafood Startupfestival

Hoe data de hele agrifoodketen van grond tot mond kan verbeteren

Gisteren vond bij Grasso in s-Hertogenbosch het #DATAFOOD Startupfestival plaats. Tijdens dit festival, dat Jeronimus Bosch Academy of Science (JADS), OndernemersLift+ en Bossche Investerings Maatschappij (BIM) organiseerden in het kader van We Are Food 2018, draaide het allemaal om de vraag hoe data de toekomst van ons voedsel kan verbeteren. Tijdens het festival kregen innovatieve startups op het snijvlak van data & food de mogelijkheid om in gesprek te gaan met grote corporates zoals Unilever, KPN, Rabobank, Interfood, Foodstars en Rockstart en om in contact te komen met potentiële investeerders. Tevens werd voor de eerste keer de Responsible Data Entrepreneurship Award uitgereikt.

Snel opkomende bigdata technologieën als data-analyse, -mining, -visualisatie en kunstmatige intelligentie gaan de hele agrifood keten – van grond tot mond – fundamenteel veranderen. Deze technieken in combinatie met bredere ontwikkelingen als Internet of Things, blockchain, robotisering, 3D-printen en nanotechnologie, leiden tot het ontstaan van nieuwe businessmodellen en nieuwe kansen voor ondernemers. Tijdens dit festival werden startende en gevestigde ondernemers geinspireerd en geinformeerd en werden relevante partijen met elkaar in contact gebracht.

 

Grote belangstelling

Dat de belangstelling voor dit onderwerp enorm is, bleek duidelijk uit de grote hoeveelheid aanmeldingen. Met ruim ruim 300 deelnemers was het event volledig uitverkocht. Gedurende de middag vonden er zo’n 70 1 op 1 gesprekken plaats tussen corporates en door hen vooraf geselecteerde startups. Daarnaast waren er keynotes  van topsprekers als Tom de Bruyne van SUE Amsterdam en Sicco Pier van Gosliga van Connecterra en was er volop gelegenheid om te netwerken.

 

Responsible Data Entrepreneurship Award

Tijdens deze eerste editie van #Datafood Startupfestival reikte JADS de 2018 Responsible Data Entrepreneurship Award uit. Met deze award eert JADS toonaangevend ondernemerschap op het gebied van verantwoord datagebruik. Hierin staat verantwoord datagebruik voor het creëren van waarde zonder negatieve gevolgen voor de eigenaren van de data of de samenleving in het algemeen, en is gebaseerd op vier kernwaarden: eerlijkheid, nauwkeurigheid, vertrouwelijkheid en transparantie (FACT).

De genomineerden voor deze award waren:

  • Ron Vermeulen van Brightmaven
  • Colin van Lieshout van SodaScience
  • Ingrid van Roosmalen van SurePay

 

Wethouder economie Jan Hoskam van de gemeente ‘s-Hertogenbosch reikte deze Award uit aan Ron Vermeulen van Brightmaven. Hij scoorde het hoogst op al deze criteria.

 

Het #DATAFOOD Startupfestival dat plaatsvond in Grasso Den Bosch werd georganiseerd in het kader van de We Are Food-maand #Datafood  en maakte onderdeel uit van Den Bosch Data Week.