We are food | Maand van Brabantse Gastvrijheid (december)
76
page-template-default,page,page-id-76,qode-quick-links-1.0,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-theme-ver-17.1,qode-theme-bridge,qode_header_in_grid,wpb-js-composer js-comp-ver-5.5.5,vc_responsive
 

Maand van Brabantse Gastvrijheid (december)

 Keukenchef: Ralph Geerts

Ravanello

Onze Brabantse Gastvrijheid is een begrip, tot ver buiten de provinciegrenzen. Maar hoe leg je die Gastvrijheid uit? Wat houdt het in? Wat maakt onze provincie “een plek waar je als vreemde binnenkomt, maar als vriend vertrekt”? Van Bergen op Zoom tot Boxmeer: Samen zoeken we naar de kern van onze Gastvrijheid.

 

 

We Are Food 2018 vormt een mooie staalkaart van wat er op voedselgebied in Brabant gebeurt. In december brengen we alle spraakmakende en smaakmakende initiatieven bij elkaar in één Grand Dessert.

 

De uitdaging

Food vormt een steeds belangrijker onderdeel van een toeristisch bezoek en daarmee ook de besteding van de bezoeker. De keuze voor een destinatie wordt steeds meer mede bepaald door de kwaliteit van het eten, de lokale foodbeleving, de terroir van de locatie. Deze wereldwijde tendens tekent zich ook af in Brabant. Foodbeleving past bij trends als ‘weet wat je eet’. De consument kiest steeds meer voor goed eten, gezond en duurzaam. Omdat de bezoeker strengere eisen stelt aan de kwaliteit van het eten is het van belang dat het Brabantse foodaanbod aansluit bij de verwachtingen van de nationale maar ook internationale gast.

 

Juist in Brabant

Juist in Brabant lijken de ingrediënten voor een ideale foodbeleving aanwezig. Brabant wordt vaak bestempeld als de Bourgondische provincie waar het goed toeven is. Bij goed eten hoort gezelligheid, genieten, kortom de typische Brabantse gastvrijheid. In misschien wel de meest gastvrije provincie van het land. De vraag is in hoeverre die gastvrijheid onderscheidend is, of dat onderscheid aantoonbaar is en zo ja, of we het begrip steviger kunnen verankeren in onze cultuur. Passend bij de consument van nu: de Bourgondiër 2.0.

 

Wat bereiken we?

In december komt alles bij elkaar. Alle lijnen – van onderzoek tot pop-up restaurant, van themamaand tot lokale en internationale programmering – worden bijeengebracht in een serie grote publieks- en B2B-evenementen. Eén van die ‘wrap-up’ locatie is het oude belasting kantoor in Breda, dat voor de gelegenheid wordt omgetoverd in een zinnenprikkelende locatie onder aanvoering van Ralph Geerts (Ravanello), toonaangevend ontwikkelaar van culinaire concepten.

 

De zoektocht naar de Brabantse Gastvrijheid wordt uitgevoerd door docenten en onderzoekers van de NHTV Breda University of Applied Sciences in samenwerking met professionals en studenten van verschillende opleidingen. Een onderzoek naar de geroemde Brabantse Gastvrijheid. Dit onderzoekstraject zou aanleiding kunnen geven tot het instellen van een leerstoel Brabantse Gastvrijheid.

 

Het onderzoek wordt begeleid door talkshows langs diverse locaties in Brabant om de Brabantse Gastvrijheid vanuit verschillende invalshoeken te bediscussiëren en te beoordelen.

 

De uitkomsten worden gedeeld met de Brabantse gastvrijheidsindustrie. Tips en tools om de foodbeleving te optimaliseren.

 

Ook zal in december de eerste Brabantse Gastvrijheid Award worden uitgereikt door VisitBrabant, de marketingorganisatie van Brabant.