We are food | Maand van #Datafood (oktober)
72
page-template-default,page,page-id-72,qode-quick-links-1.0,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-theme-ver-17.1,qode-theme-bridge,qode_header_in_grid,wpb-js-composer js-comp-ver-5.5.5,vc_responsive
 

Maand van #Datafood (oktober)

 Keukenchef: Mark van der Pol

namens JADS, Ondernemerslift Plus, BIM en Gemeente ’s-Hertogenbosch

Bourgondiërs en high tech versmelten in Brabant. Samen vormen ze een nieuw, Brabants recept: Big data voor beter voedsel. In de maand van #Datafood zoeken we food en data gedreven innovaties van start-ups. Want meer weten zorgt voor beter eten.

 

 

De uitdaging

Een pil in plaats van een maaltijd, de moleculaire keuken: sommige fantasieën over het voedsel van de toekomst zijn een droombeeld gebleken, of juist al achterhaald door de tijd. Zoals het zich nu laat aanzien, heeft de combinatie van eten en data de toekomst. Een chip in je lichaam die je precies vertelt welke voedingsstoffen je nodig hebt, of een app waarmee consumenten kunnen zien welke producten bij hun lokale supermarkt zijn afgeprijsd omdat zij tegen de houdbaarheidsdatum lopen. Ook big data kunnen voor grote doorbraken zorgen: hoe kan de foodsector profiteren van het internet of things, het netwerk van slimme apparaten die met elkaar in verbinding staan?

 

Juist in Brabant

Sinds 2016 worden in Brabant bachelor- en masteropleidingen binnen de data sciences aangeboden. Vier Brabantse partijen werken daarvoor intensief samen: de provincie Noord-Brabant, de gemeente ‘s Hertogenbosch, Tilburg University en de TU Eindhoven. Gezamenlijk geven zij een impuls aan de internationale positionering van Brabant als Data Science Regio. De naam waaronder ze dat doen is de Jheronimus Academy of Data Science, kortweg JADS. JADS voert onder meer onderzoek uit op het gebied van data sciences en werkt aan de opbouw van een nieuw data-ecosysteem met tal van bedrijven en organisaties in Brabant.

 

Een maand aandacht voor startups in #datafood

JADS , Ondernemerslift+ en de Bossche Investeringsmaatschappij (BIM) gaan in 2018 op zoek naar innovatieve startups op het gebied van data en agrifood. De beste plannen krijgen de kans om zich presenteren tijdens een startupfestival in oktober; de tien winnaars krijgen een accelerator program aangeboden.

 

De zoektocht begint met een oproep die de samenwerkende partijen en We Are Food laten uitgaan in Nederland en België via een netwerk van bestuurders en ambassadeurs. We werken toe naar Demoday, de dag waarop tien (van de beoogde vijftig inzendingen) geselecteerde startups mogen pitchen voor een publiek van investeerders, collega-ondernemers, studenten en professionals uit zowel de ICT- als de agrifood-wereld. Die hoogst scorende startups worden vervolgens ondersteund in hun ontwikkeling.

 

Wat bereiken we?

Vijftig startups melden zich dankzij de call bij het consortium van JADS , Ondernemerslift+ en de Bossche Investeringsmaatschappij.

 

Tien startups ontvangen een ondersteuningsprogramma.

 

Tijdens Demoday: de dag van datafood, krijgen bestaande datafoodbedrijven de kans zich te presenteren.