We are food | Maand van De Nieuwe Boer (juli)
62
page-template-default,page,page-id-62,qode-quick-links-1.0,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-theme-ver-17.1,qode-theme-bridge,qode_header_in_grid,wpb-js-composer js-comp-ver-5.5.5,vc_responsive
 

Maand van De Nieuwe Boer (juli)

 Keukenchef: Tjacko Sijpkens

Het Familie Varken

Brabantse initiatieven op het gebied van toekomstbestendige voedselproductie staan een maand lang in de spotlights, met het Familievarken als inspirerend voorbeeld van niet-grootschalige circulaire productie.

 

De uitdaging

Nederland is gespecialiseerd in de grootschalige productie van voedsel: geen land gaat zo efficiënt om met zo’n beperkte ruimte. We produceren zoveel mogelijk en voeden zo niet alleen onszelf, maar ook de bewoners van andere landen. In de zoektocht naar grotere efficiency lopen we echter tegen grenzen aan: veel produceren tegen de laagste prijs heeft een negatieve impact op volksgezondheid, dierenwelzijn en ecologie. Aan de andere kant neemt het aantal te voeden monden wereldwijd alleen maar toe.

 

We moeten ons daarom richten op de ontwikkeling van nieuwe modellen voor voedselproductie. Niet grootschaligheid, maar schaalbaarheiden kopieerbaarheidvormen daarbij het uitgangspunt: kunnen meer mensen wereldwijd gebruikmaken van de technologische innovaties en nieuwe concepten die we in Brabant ontwikkelen? Dat zou betekenen dat we in onze provincie namelijk minder hoeven te woekeren met ruimte, grondstoffen en dierenwelzijn. In juli onderzochten we die vraag aan de hand van een inspirerende showcase: Het Familievarken.

 

Juist in Brabant

Innovators Frank Wind en Tjacko Sijpkens gingen samen met een varkensboer, wetenschappers, technologen, architecten en bouwers aan de slag om een nieuwe stal te ontwikkelen, aansluitend op de vele talenten en eigenschappen van het varken. Dat leverde een spectaculair concept op, zonder stankoverlast, zonder gebruik van antibiotica, maar met gelukkige varkens én varkensverzorgers.

 

De activiteiten

– Tijdens de opening van de tentoonstelling Food is fictie in het Design Museum in ’s-Hertogenbosch zetten Frank Wind en Tjacko Sijpkens het concept ‘Familievarken’ in de spotlight als inspirerend voorbeeld voor een toekomstbestendige manier van voedselproductie.

– In juli reisde een foodtruck van Familievarken door het Brabantse land langs een aantal  grote festivals. Daarbij wordt aandacht geschonken aan het concept achter het vlees, en vooral gebouwd aan een fanbasevoor het Familievarken en kan voor het eerst het bijzonder Familievarkensvlees worden geproefd

– De officiële opening van de eerste testopstelling van de Familievarkensstal in Boekel staat gepland voor de tweede helft van dit jaar.  De community rond het Familievarken wordt daarmee bestendigd en via sociale media versterkt

– Tijdens een presentatie aan 100 internationale (agri)foodjournalisten lieten we zien dat Brabant een vruchtbare bodem is voor (productie)systeeminnovaties, door ook projecten van o.a. Dutch Quinoa Group, Pixelfarming, Herenboeren GrowWise Centre en Keten Duurzaam Varkensvlees in de etalage te zetten

– Boeren, wetenschappers, bouwers en technologen houden zich elk binnen hun eigen werkveld bezig met dezelfde opgaven voor de toekomst van de agricultuur. Tijdens een miniconferentie zetten we die partijen bij elkaar, om van elkaar te leren en elkaar te inspireren. We richtten ons daarbij nadrukkelijk op de nieuwste generatie boeren, die op zoek is naar nieuwe modellen. We schetsten een beeld van toekomstige ontwikkelingen en leggen zo de basis voor toekomstige consortia naar het model van Familievarken.

 

De resultaten

– Een breder begrip van het nut en de noodzaak van toekomstbestendige voedselproductie bij ca. 5000 festivalgangers aan de hand van de showcase Familievarken.

– Media-aandacht in 100 verschillende landen

– De oprichting van de Familievarken Coöperatie

– Ten minste vijf jonge boeren treden toe tot de Familievarken Coöperatie.

– Op 9 juli jl. kwamen 7 CEO’s van zeer innovatieve MKB bedrijven uit de agrofood sector bij elkaar. (Protix, Plantlab, Koppert Cress, Floating Farm, De Vegetarische Slager, Mosa Meat & Familievarken). Doel van de bijeenkomst was inspiratie opdoen en het uitwisselen van ervaringen op het gebied van ‘disruptieve innovatie’. Zonder uitzondering kunnen al deze bedrijven in essentie bijdragen aan een systeem innovatie van het agrofood systeem; sommigen zijn nog in ontwikkeling, anderen zijn al jarenlang actief. Het predicaat We ARE leading the change in FOOD past bij allen. Er was veel enthousiasme voor deze aanpak van uitwisselen tussen innovatieve ondernemers onderling, zonder agendasettend te moeten zijn. Geconstateerd werd dat het werken vanuit disciplines nog altijd de dominante werkwijze is terwijl juist interdisciplinaire benadering voor grote maatschappelijke opgaves van groot belang is en dat Nederland daar internationaal het verschil kan maken.  De uitdaging voor Nederland zal zijn een bijdrage te leveren aan het voeden van de wereld door het exporteren van technologie, kennis en systemen die samenkomen in een lokale infrastructuur. Verdere ontwikkelingen die breed werden gedeeld: een sterk merk met de goede merkwaarden, die de consument herkent en waardeert is belangrijker dan een certificaat of label. Er is een verschuiving van voedsel, naar voeden. Voeding en meer specifiek inhoudsstoffen worden een zeer  belangrijke factor om een gemeenschap gezond te houden. Ook hier kan Nederland een leidende positie innemen en die internationaal verzilveren. Aan het eind van de bijeenkomst concludeerden de deelnemers dat deze werkvorm werkt en een vervolg verdiend. Het stap voor stap ontwikkelen van onderling vertrouwen om in alle openheid het gesprek aan te gaan is daarbij leidend en voorwaardelijk om te komen tot een maximaal rendement ten aanzien van kennisdeling

– Er wordt een volgende bijeenkomst georganiseerd medio september/oktober dit jaar