We are food | Maand van Samen Voedsel Produceren (september)
70
page-template-default,page,page-id-70,qode-quick-links-1.0,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-theme-ver-11.2,qode-theme-bridge,wpb-js-composer js-comp-ver-5.2.1,vc_responsive
 

Maand van Samen Voedsel Produceren (september)

 Keukenchef: Douwe Korting

Herenboeren

Het beste voedsel komt van dichtbij en uit het seizoen. Doordat groepen gezinnen  zelf een boer in dienst nemen maken we een korte keten van grond tot mond. Groente, vlees en fruit van dicht bij huis, waarvoor de boer en de community samen kiezen. Want eten maak je in Brabant en Brabant maakt je eten.

 

De uitdaging

De producten in de supermarkt komen uit alle hoeken van de wereld: de Parmaham komt uit Italië, de sperziebonen uit Kenia en de kiwi’s uit Nieuw Zeeland. Hoewel we blij mogen zijn met zo’n enorme rijkdom aan voedingsmiddelen, kleven er ook nadelen aan eten van ver. Als consument heb je vaak weinig zicht op de omstandigheden waarin de productie plaatsvindt, of het nu gaat over arbeidsomstandigheden, dierenwelzijn of het gebruik van landbouwgif. Dat lijkt onoverkomelijk: hoe kun je er als individu voor zorgen dat je zelf bepaalt hoe en waar je voedsel geproduceerd wordt?

 

Juist in Brabant

‘Herenboeren’ uit Boxtel is een collectief van denkers en innovators die aantonen dat de productie van ons dagelijks voedsel anders, beter en vooral duurzamer kan. Dat doen ze met de ontwikkeling van zogenaamde Herenboerderijen in Nederland. Een Herenboerderij is een duurzame, kleinschalige boerderij, eigendom van een coöperatie van ongeveer 200 huishoudens. Zij pachten samen een stuk land en nemen een boer in dienst die met respect voor dier en natuur het eten produceert dat zij willen eten. In het Brabantse Boxtel staat de eerste Herenboerderij van Nederland; 150 gezinnen halen er inmiddels ruim de helft van hun wekelijkse boodschappen vandaan.

 

De impact voor Brabant is heel breed. In deze zeer korte omgekeerde keten leren gezinnen waar hun eten vandaan komt, voorkomen ze veel voedselkilometers en gaan ze gezonder eten. De samenwerking met Brabants Agrarisch Jongeren Kontakt inspireert  jonge boeren . De coöperaties kunnen hun voordeel doen met de grondige kennis van deze agrarische professionals. De productie op maat voorkomt verspilling en de boer verdient een vast inkomen. Voor niet-leden fungeert de Herenboerderij als demo-project voor duurzaam leven.

 

Een maand aandacht voor samen duurzaam boeren

De droom van Douwe Korting van Stichting Herenboeren Nederland is dat alle Brabanders kunnen participeren in een Herenboerderij niet ver van hun huis. Om dat te bereiken ontwikkelen we in september een grote campagne voor publiek, boer en overheid.

 

…voor consumenten

 

Herenboeren organiseert een Herenboertour langs alle communities die op welke wijze dan ook interesse hebben getoond in het concept. De bijeenkomsten zijn gericht op reële cases, informatievoorziening en inspiratie. Inspiratie vindt het grote publiek ook tijdens de open dagen van de Herenboerderij in Boxtel.

 

…voor professionals

 

Het aantal business cases van de Herenboerderij is nog beperkt, maar de interesse groeit snel. In samenwerking met lokale overheden,  grondeigenaren en het Brabants Agrarisch Jongeren Kontakt worden meerdere cases ontwikkeld om beter onderbouwd te krijgen wat het model oplevert. Dat kan gaan over economische en maatschappelijke waarde. Verschillende cases kunnen op nieuwe locaties in de praktijk worden gebracht.

 

Wat bereiken we?

Meer Brabanders leren Herenboeren kennen, en zien in dat het een mooi, duurzaam en vooral leuk concept is om in je eigen voedsel te voorzien.

 

We streven ernaar dat er in 2020 circa vijftien Herenboerderijen in exploitatie of ontwikkeling zijn; een aanzienlijk deel hiervan bevindt zich in Brabant.

 

De business case van de Herenboerderij wordt in 2018 steviger onderbouwd.